lördag 18 oktober 2008

Korrumption ger okad frihet


Under rubriken Livstecken fran Cinco Pinos kunde ni lasa att infor komunalvalen i vart distrikt kommer de valjare om vars partitillhorighet det rader tvivel, skriva sitt namn pa rostkortet, for att forsakra sig om eventuella formaner, eller atminstone fortroende, fran sin borgmastare, ifall den de rostat for vinner. Det har ar nagot som lett till en del diskussioner mellan mig och familjen jag bor hos. Efter en del ifragasattande (pa gransen till kritik) fran min sida, undrade de hur det egentligen ar i Sverige nar det ar val.
Jag berattar att skolor, vardcentraler och andra platser inom den offentliga sektorn inte afilierar sig med ett visst parti, alltsa inte sprider information och propaganda som en officiell policy. Inte heller ar det vanligt att man affischerar sitt hus med sin partitillhorighet. Gar man pa arbetsintervju blir man (oftast) inte tillfragad om vad man rostat, och man skriver inte heller sitt namn pa rostkorten. Till skillnad fran har.
Min vardfamilj ar allt annat an imponerade och tolkar mest denna politiska nedtoning som radsla. De konstaterar att sa inskrankta och kontrollerade ar man inte har. Har har man storre politisk frihet, bade politiker och valjare.

Inga kommentarer: