tisdag 5 augusti 2008

En pepsi plus en till...

Ett av besluten fran forra veckans stormote i Managua (gruppens forsta. Foton och lite mer info laggs forhoppningsvis upp senare) var att skriva lite mer varierat pa bloggen. Har kommer darfor lite om vad som hant mig (Elin) i veckan:

Efter att ha deltagit i en workshop finansierad av EU drabbades jag av en obeskrivlig smarta. Det ar kultur i Nicaragua att bjuda pa fika, mellanmal eller lunch vid workshopar (vilket en del har ar kritiska mot, eftersom manga anses komma bara for att det finns mat).

I alla fall, eftersom den har workshopen var finansierad av EU finns drygt 800 000 euro till forfogande, och darmed mycket pengar till mellanmal som lockbete. Pa formiddagen bjods det pa enchilada och en stor pepsi. Jag drack pepsin for att inte verka annu konstigare an jag var som tackade nej till enchiladan (som inneholl kott). Tva timmar senare blir det mat och ytterligare en stor pepsi. Jag dricker pepsin for att inte visa mig otacksam nar dom gjort omaket att fixa vegetariskt till mig.

En stund senare kommer en skarp smarta i sidan, som vid hall, fast varre. Smartan slapper inte, utan flyttar bara pa sig, uppat lungorna. Att andas gjorde skitont, och att ga och att ligga ner och att sitta. Medan jag forsokte ata, fa kontroll over de 42 barnen i klassrummet, ga hem, sova och sa vidare forsokte jag andas sa hogt upp i brostet som mojligt. Nar jag efter en dag gar till apoteket berattar lakaren att det ar gaser. Da lagger jag ihop en pepsi med en annan och accepterar medicinen som erbjuds.

Nar den har tagit slut efter tva dagar och jag bara blivit lite battre ar jag trott pa att inte kunna andas och accepterar att bli koppad (!) av min vardmamma, pa uppmaning av min vardpappa och under askadan av Micke och dottern i familjen. Sonen visas ut, som om det spelade nan roll att en nioarig pojke ocksa bevistade detta markliga.

For mer information om denna alternativmedicinska metod, las har: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koppning

For min del gick det till sa har: patienten ligger pa mage. Ett litet ljus fasts med hjalp av stearin pa ett en-cordoba-mynt och tands. Myntet laggs pa patienten och stearinljuset sticker lodratt upp. En glasburk stjalps over ljuset tills syret tar slut och ljuset slacks. Glasburken lossas fran sitt vacuum med ett sugande ljud. Detta upprepas pa patientens saval fram- som baksida. Att min vardmamma efterat dunkade mig pa ryggen som man gor med ett spadbarn efter amning var nog det som gjorde att jag nasta dag kande mig lite battre. Efter ytterligare en dag av sjalvdunkning i brostet ar det i stort sett borta.

2 kommentarer:

Annelie L sa...

Så skönt att det hjälpte med koppningen. Nu är du en erfarenhet rikare och vet vad du ska göra om du skulle (mot förmodan) bli sugen på två stora Pepsi nån mer gång...
Kram Annelie

falköga sa...

elin! maila mig, hela min mail-inbox har raderats och jag minns inte din mailadress...kram Julia